יום רביעי, 27 באוקטובר 2010

הדרך למוצר ירוק

אלי כהן, מנכ"ל תרמוקיר תעשיות (1980) בע"מ, יו"ר ועדת חומרים של המועצה הישראלית לבנייה ירוקה.

לאחר שסיפרתי בפוסט הקודם על המהפכה בפס הייצור, אני רוצה לספר לכם על תחום מרתק לא פחות שהיה כרוך בשינויים משמעותיים – יירוק המוצרים.

הדרך למוצר ירוק.

התהליך כולו - חינוך העובדים, יירוק המפעל ופס הייצור, שינוי הקריטריונים – כולם בסופו של דבר כיוונו למטרה הגבוהה שהיא הפיכת מוצרי תרמוקיר למוצרים ירוקים. אז, בתחילת הדרך, מצאתי את עצמי יוצא עם הטכנולוג של החברה למסע של מחקר ולימוד בעולם. רצינו ללמוד איך עושים את זה, כיצד הופכים מוצרים לירוקים ובפרט מוצרי בנייה. את המסקנות הבאנו לארץ. היינו חלוציים בנושא וזה מה שהפך את התהליך שלנו לארוך ומתיש. הפנייה שלנו למשרד התקנים, אילצה גם אותם ללמוד את הנושא שכן אנחנו היינו התקדים. כיום, שלוש שנים אחרי תחילת התהליך, חברת תרמוקיר מובילה בישראל עם סל המוצרים הירוקים: 27 תווי תקן ירוקים לחומרי טיח תרמי ודבקים המיוצרים בתרמוקיר.

להפיכת המוצרים שלנו לירוקים באופן יסודי ואמין שעומד בקריטריונים של קבלת תו תקן ירוק (על תו התקן הירוק תוכלו לקרוא בפוסט הבא), היה משקל רב. הובלנו מספר מהלכים על מנת להפוך את המוצרים הקיימים לירוקים, משמע בעלי יעילות אנרגטית גבוהה וצמצום הפגיעה באיכות הסביבה. כמובן שכל מוצר חדש חייב גם הוא לעמוד בקריטריונים של מוצר ירוק - קריטריונים המתייחסים לחומר הגלם, לייצור ולתוצרים. הפעולות הכרוכות בייצור ושיווק מוצר ירוק סובבות ב-360 מעלות את המוצר החל משלב חומרי הגלם ועד לאריזה, לכן גם השינויים שנדרשנו להם היו בכל זוויות היצור והשיווק: חיפוש חומרי גלם חליפיים – כאלה עם טביעת רגל פחמנית נמוכה (=אחוז נמוך של פלטת גז חממה), חומרי גלם ממוחזרים, מחומרים הניתנים למחזור, שיתופי פעולה עם ספקים שעומדים בקריטריונים ירוקים, צמצום השימוש בחומרים המזיקים לסביבה ועוד. המהפכה הירוקה בתרמוקיר קבעה נורמה חדשה שמכתיבה את 'הסף הירוק' – מי שלא ירוק, לא נכנס.

פעמים רבות אני נשאל לגבי הרווחיות של מוצר ירוק. באחד מהפוסטים הבאים אתייחס לנושא זה בצורה מקיפה יותר אך אני יכול לסכם פוסט זה ולומר שתהליך הפיכתם של המוצרים לירוקים, לא רק שלא ייקר את העלויות הייצור כי אם להיפך. בפוסט הבא אסביר על תו התקן הירוק ובפוסטים הבאים אתייחס לדילמות הכרוכות בתהליך שעברה תרמוקיר ושהן חלק בלתי נפרד ממהפכות ירוקות בחברות.

ועד הפוסט הבא – Keep it green!

אלי כהן.

פוסט 1: מהחזון אל פס הייצור

פוסט 2: מיירקים את פס הייצור

חברת תרמוקיר מספקת מוצרי איכות לבנייה. המוצרים עוברים מעקב בקרת איכות מחמירה בכל שלבי התהליך - החל מכניסת חומרי הגלם, לאורך שלבי הייצור ועד לאריזת המוצר, האחסנה וההובלה לאתר הבנייה. לאתר תרמוקיר